4 CARA MERANCANG PERBELANJAAN BULANAN ANDA DENGAN BERKESAN

Kenal pasti kedudukan kewangan semasa anda. Langkah pertama adalah pastikan anda mengetahui tahap kedudukan kewangan semasa anda. Mulakan dengan mencatat jumlah gaji yang ada setiap bulan. Langkah ini penting untuk mengetahui berapakah jumlah sebenar pendapatan bersih bulanan sebelum berbelanja.

 

Senaraikan Semua Jenis Perbelanjaan anda. Untuk mengetahui kemana perginya wang anda setiap bulan adalah sangat penting untuk menyenaraikan semua perbelanjaan yang dibuat setiap bulan.  Lebih mudah jika anda mengasingkan perbelanjaan mengikut perbelanjaan harian, bayaran tetap sakali gus dan bayaran sekali-sekala secara sekali gus.

Contoh perbelanjaan harian yang perlu disenaraikan adalah membeli barang keperluan seperti makanan dan minuman. Begitu juga dengan barangan keperluan lain seperti barangan dapur, petrol dan sebagainya.

Bayaran tetap sekali gus adalah termasuk seperti bayaran bulanan sewa rumah, bil elektrik, bayaran semula pinjaman, bayaran cukai tahunan dan sebagainya.

Manakala bayaran sekali-sekala secara sekali gus pula ialah seperti membaiki kenderaan dan penjagaan isi rumah.

Dengan cara menyenaraikan semua perbelanjaan bulanan tadi, anda sudah mendapat banyangan terhadap kemana perginya wang gaji anda belanjakan setiap bulan. Seterusnya anda dapat mengetahui jumlah perbelanjaan sebenar anda setiap bulan berbanding pendapatan bulanan anda. Jika perbelanjaan bulanan melebihi pendapatan bulanan itu petanda anda menghadapi masalah kewangan yang serius.

 

Tetapkan matlamat yang jelas terhadap kedudukan kewangan anda pada masa depan. Kini anda sedar akan masalah anda berpunca daripada tabiat berbelanja bulanan melebihi pendapatan. Jadi, bagaimana cara anda mengatasi masalah ini?

 

Langkah awal yang boleh anda ambil adalah menanyakan pada diri sendiri apakah yang anda mahukan pada masa depan? Adakah mahu bebas hutang dalam tempoh setahun? Adakah anda mahu mempunyai simpanan yang mencukupi dan tidak perlu risau soal kewangan? Atau anda mahukan dalam tempoh 3 tahun mampu mengumpul wang untuk membayar wang muka membeli rumah?

 

Ya. Anda perlu jelas matlamat kewangan masa depan anda. Senaraikan matlamat anda itu dan anggarkan jumlah yang perlu dijimatkan untuk mencapai matlamat tersebut. Pastikan ia adalah matlamat yang anda fikir realistik untuk dicapai. Menetapkan matlamat yang realistik ini sangat penting kerana jika matlamat yang ditetapkan terlalu tinggi, anda mungkin berasa kecewa dan mudah menyerah kalah.

 

Merancang strategi mencapai matlamat kewangan yang lebih baik. Untuk mencapai matlamat tersebut, anda perlu mengurangkan perbelanjaan atau merendahkan sedikit matlamat anda.

Kurangkan perbelanjaan bukan bermaksud terpaksa melepaskan beberapa perkara. Cuma untuk berbelanja kena bijak mendapatkan harga barangan yang kita mahukan dengan harga yang termurah dari kebiasaan. Sebagai contoh jika sebelum ini anda biasa membeli syampu mandi yang lebih mahal dari sabun mandi, maka adalah lebih baik untuk memilih membeli sabun mandi yang lebih murah daripada membayar syampu mandian yang agak mahal.

Selain itu, jika matlamat anda mahu menjimatkan RM1000 setahun mungkin adalah lebih baik mengurangkan 3 bungkus rokok sehari atau berhenti untuk membeli nombor ekor 4 kali seminggu. Perkara ini sudah pastinya dapat mengelakkan pembaziran wang anda setiap bulan.

 

Anda juga perlu membezakan dia antara perbelanjaan perlu, barangan yang ditangguhkan dan mana-mana barangan yang tidak diperlukan. Jadi kurangkan pembelian anda. Potonglah sehingga perbelanjaan bulanan anda tersebut kurang daripada pendapatan setiap bulan.

Rendahkan matlamat adalah bermaksud anda perlu bersikap realistik. Ingat bahawa bukan semua orang boleh memiliki kereta mewah Mercedes. Lihat apa yang anda telah sedia ada dan banyakkan bersyukur.

Jika anda mempunyai ramai anak sudah tentu anda tidak dapat membelanjakan wang sama seperti rakan anda yang masih bujang. Sudah pasti anak-anak anda yang perlu diutamakan. Oleh itu, terdapat beberapa perkara yang perlu anda ketepikan dalam berbelanja.

 

Kesimpulannya adalah tujuan merancang perbelanjaan adalah untuk memastikan anda berbelanja kurang daripada gaji yang anda perolehi setiap bulan dan mempunyai masa depan kewangan yang kukuh.  Ingatlah, dengan belanjawan yang baik, anda boleh mengawal hidup anda. Anda tidak perlu lagi meminjam dari bank, syarikat kad kredit, pemberi pinjaman wang dan pajak gadai.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *